کد خبر: 932151
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
تبدیل حضور زائران به سیل خروشان
حالا دیگر مرز‌ها در شرایطی قرار دارند که باید به جای «حضور مردم» از واژه «سیل خروشان جمعیت» استفاده کرد به خصوص در مرز مهران که انتخاب اول زائران اربعین حسینی برای خروج از ایران است.
محمدرضا هاديلو
حالا دیگر مرز‌ها در شرایطی قرار دارند که باید به جای «حضور مردم» از واژه «سیل خروشان جمعیت» استفاده کرد به خصوص در مرز مهران که انتخاب اول زائران اربعین حسینی برای خروج از ایران است. این روز‌ها مسیر ۱۱ کیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی مهران شاهد خیل عظیم مشتاقان اباعبدالله‌الحسین است؛ مسیری که رئیس قرارگاه اربعین ناجا می‌گوید در روز‌های آینده شاهد اوج سفر زائران به کربلا خواهیم بود و مسیر از این هم شلوغ‌تر می‌شود.

یک‌بار دیگر مسئولان اربعین تأکید کرده‌اند کسانی که قصد سفر به کربلا و شرکت در کنگره بزرگ اربعین را دارند حتماً باید مدارک قانونی از قبیل: گذرنامه و روادید را تهیه کنند. با این حال رئیس قرارگاه اربعین ناجا با تشکر از قانونمندی زائران گفته است: «خوشبختانه رعایت قانون از سوی زائران مثال‌زدنی است چراکه تاکنون هیچ گونه مشکلی در مرز‌های سه‌گانه در خصوص تردد آن‌ها به وجود نیامده است.»

سردار محسن فتحی‌زاده ادامه داد: «با توجه به اینکه در مرز مهران محدودیت‌هایی وجود دارد و ما باید با کشور عراق هماهنگ باشیم، در راهپیمایی ممکن است زائران برای تردد روان در طول مسیر چند کیلومتری پیاده‌روی کنند تا مسیر تردد در کشور عراق روان‌تر شود.»

بر اساس گزارش‌ها از روز نخست آغاز حرکت زائران تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر در محور‌های مواصلاتی استان ایلام تردد کرده‌اند. در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل جاده‌ای ایلام با بیان اینکه همه امکانات برای خدمات‌دهی به زائران در مرز مهران به خصوص پایانه مرزی مهیاست، گفت: «روز گذشته بیش از ۱۱۱ هزار تردد از مرز مهران صورت گرفت.»
نورالله دلخواه ادامه داد: «با توجه به نزدیک شدن به اربعین پیش‌بینی می‌شود این تردد از مرز مهران بیشتر شود. در این ایام نیاز به حداقل ۳ هزار سرویس اتوبوس در روز‌های پیک سفر اربعین خصوصاً در برگشت زائران داریم که در این زمینه هماهنگی‌های لازم با سایر استان‌ها صورت گرفته است و در زمینه تأمین اتوبوس هیچ مشکلی نداریم.»

عبور ۳۰۰ هزار زائر از مرز شلمچه
از مرز شلمچه هم خبر می‌رسد تاکنون ۳۰۰ هزار زائر اربعین حسینی این مرز را به قصد عتبات عالیات به ویژه کربلای معلای عراق ترک کرده‌اند. ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر مستقر در مرز شلمچه با اشاره به اینکه این تعداد زائر از ابتدای صفر تاکنون به عراق سفر کرده‌اند، گفت: «از تعداد کل زائران سفر کرده به عراق، ۶۰ هزار نفرشان از اتباع خارجی هستند.» به گفته وی، آذربایجان، پاکستان، روسیه، ترکیه و هندوستان کشور‌هایی هستند که تاکنون بیشترین زائر را روانه عتبات عالیات کرده‌اند. حیاتی اظهار کرد: «۴۵۰ موکب و ایستگاه صلواتی در مسیر ۱۵ کیلومتری میدان مقاومت تا شلمچه کار خدمات‌رسانی به زائران را به انجام می‌رسانند.» فرماندار خرمشهر تصریح کرد: «به منظور عبور و مرور آسان زائران، ۴۰ گیت برای ایرانی‌ها و ۲۰ گیت برای خارجی‌ها در شلمچه تعبیه شده که امکان افزایش آن‌ها در صورت افزایش شمار زائران وجود دارد.» لازم به ذکر است نقطه صفر مرزی شلمچه آخرین گلوگاه برای ورود زائران از ایران به خاک عراق است ضمن آنکه تنها مرز عبور اتباع خارجی نیز تعیین شده است. فرمانده مرزبانی استان العماره عراق نیز اعلام کرده است امسال از نظر امنیتی نقشه راه خوبی پیش‌بینی شده تا از استان العماره منتهی به شهر‌های نجف و کربلا روال حرکت به صورت مطلوب پیش رود. سمیر دهم بخیط در دیدار با سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا در مرز چذابه با اشاره به اینکه هیچ گونه مشکلی در خصوص زائران نداشتیم، گفته است: «زائران کمی که با ویزای غیررسمی به عراق آمده بودند، با هماهنگی کلانتر مرز ایران در سوسنگرد به کشور بازگشتند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار